021-45328

شماره تماس کلینیک

شنبه - چهارشنبه

شماره تماس کلینیک

مراقبت های بعد از کشیدن دندان و راهنمایی ها​

blog-pic-artenous-01-01

آنچه خواهید خواند

روزانه بسیاری از بیماران مجبور به کشیدن دندان خود می شوند، در نتیجه مراقبت های بعد از کشیدن دندان بسیار حائز اهمیت است. به توصیه های زیر عمل کنید تا هرچه سریعتر محل دندان کشیده شده بهبود یابد و دوره نقاهت کوتاه و بی دردسری را تجربه کنید. این مراقبت ها به دو دسته مراقبت های اولیه که طی 24 ساعت اولیه انجام می شود و مراقبت های عمومی تا بهبودی کامل تقسیم می شوند.

مراقبت های روز اول کشیدن دندان

تكه گاز گذاشته شده بر محل دندان كشيده شده را به مدت حداقل نيم ساعت با فشار ملايم فك در دهان نگهداريد. گاز استریل در ناحیه جراحی شده را تا 4  ساعت محکم با دندانهایتان فشار دهید. بعد گاز را به آرامی برداشته ، دهان را با آب سرد بشوئید و آبمیوه خنک یا بستنی میل کنید.  سعی کنید شب اول و مخصوصا در 4 ساعت اول بعداز جراحی و کشیدن دندان کمتر صحبت کنید. شب اول آن ناحيه مسواك نشود. جهت بهداشت دهان و دندان از روز دوم با آب و نمك رقيق ولرم و يا محلول شستشوی نمكی روزانه چند بار دهان را به آرامی و بدون پمپاژ نمودن شستشو دهيد.  از فردای کشیدن دندان مسواک کل دهان به غیر از ناحیه جراحی شده انجام می شود. همچنین از فردای کشیدن دندان از دهانشویه کلر هگزیدین و بنزیدامین را هر هشت ساعت یکبار استفاده نمائید. می توانید محل جراحی شده را با سرنگ حاوی دهانشویه کلرهگزیدین با فشار آرام بشوئید.

توجه داشته باشيد به علت طولانی بودن زمان بی حسي (معمولاً 4-3 ساعت) و بی حس بودن بافت های نرم اطراف دندان، لب، گونه يا زبان گاز گرفته نشود.

در صورت عارض شدن خونريزی در منزل، يك تكه گاز استريل مرطوب شده را بر روی محل دندان كشيده شده گذاشته و با فشار ملايم دهان را ببنديد و ضمناً از بيرون دهان، كمپرس سرد (كيسه يخ) نمائيد. در صورتی كه خونريزی شديد و غير قابل كنترل باشد به كلينيك مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد مختلف بر موضع اجتناب نمائيد.

در صورت عارض شدن درد از استامينوفن استفاده نمائيد و از مصرف داروهای مسكن ضد التهابی مثل آسپرين و بروفن به علت اينكه خاصيت ضدانعقادی دارند، خودداری نمائيد. اگر احساس کردید بخیه ها باز شده اند ، مشکلی به وجود نخواهد آمد. بیست و چهار ساعت کیسه یخ روی صورت به مدت ده دقیقه و فواصل زمانی ده دقیقه بگذارید. اگر داروهای دیگری به جهت مشکلات پزشکی دیگر مصرف میکنید طبق رژیم قبلی ادامه دهید.

از زمان کشیدن دندان تا دو روز از انجام کارهای سنگین و پایین انداختن سر خودداری کنید. همچنین از مصرف غذا های داغ خودداری نموده ، غذاهای سرد یا ولرم میل کنید. به علاوه از انجام نرمش ، ورزش و رفتن به استخر یا سونا خودداری کنید. دقت کنید هنگام خواب سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.

حتما وعده های غذایی خوب و مغذی و نیز بین وعده های مقوی و مایعات زیاد استفاده نمائید. بهتر است غذای مصرفی نرم باشد و از چیپس و آجیل و مواد مشابه استفاده نشود. سعی کنید با زبانتان محل جراحی را لمس نکنید و با بخیه ها تماس نداشته باشید.

داروهای خود را طبق دستور متخصص  و دقیقا راس ساعت میل کنید.

مراقبت های کشیدن دندان تا بهبودی کامل

از میك زدن و خالی نمودن مكرر آب دهان خودداری كنيد. از خوردن اغذيه سفت و نوشيدنی های داغ اجتناب نمائيد. بعد از کشیدن دندان از كشيدن سيگار و پيپ و استفاده از نی برای نوشيدن مايعات تا چند روز خودداری نمائيد.

خروج و نشست مقداری خونابه از محل دندان كشيده شده به مدت 2-1 روز طبيعی بوده ونيازی به ويزيت دندانپزشكی ندارد. در صورت بروز تورم و عفونت با كلينيك تماس بگيريد.

گاهي اوقات به علت درآمدن لخته خون از حفره دندان كشيده شده، عارضه ای بوجود مي آيد كه اصطلاحاً درای ساكت (حفره خشك) ناميده مي شود. اين عارضه درد نسبتاً شديدی داشته و بعد از 3-2 روز بوجود می آيد. در صورت بروز آن به كلينيك مراجعه نمائيد. دهان تا چند روز بعد از كشيدن دندان بد طعم بوده و بوی نامطبوعی دارد كه طبيعی بوده و نشانه وجود عفونت نمی باشد.

از پس فردای کشیدن دندان کمپرس گرم و مرطوب روی صورت به مدت بیست دقیقه و فواصل زمانی بیست دقیقه بگذارید. زیرا امکان تورم صورت و کبود شدن آن وجود دارد، که با استفاده از کیسه آبگرم رفع می گردد. احتمال محدودیت باز شدن دهان وجود دارد، که با استفاده از کیسه آبگرم رفع می گردد. تا حدود یک هفته بوی دهان شما مطلوب نخواهد بود و امکان احساس طعم بد وجوددارد.

اگر بخیه دارید جهت برداشتن بخیه ها یک هفته بعد از کشیدن دندان مراجعه نمایید.

دلایل مهم که باعث کشیدن دندانها می شود

پوسیدگی وسیع، شکستگی دندان ( تاج و ریشه)، ارتودنسی، ساخت پروتز، دندانهای شیری، دندانهای نهفته، دلایل اقتصادی

  • خونریزی و نشت خون پس از جراحی و کشیدن بمدت چند ساعت طبیعی است. از تعویض گاز با فواصل کوتاهتر از ۱۵ دقیقه خودداری کنید و در صورت ادامه خونریزی با مطب تماس بگیرید.
  • از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری کنید از فردای همان روز با آب نمک رقیق و یا دهانشویه ای که تجویز می شود دهان خود را غرغره کنید. از مسواک زدن در سمت دندان کشیده شده تا ۲۴ ساعت خودداری کنید.
  • تورم و درد از عوارض قابل انتظار بعد از جراحی است در صورت ادامه و بیشتر شدن تورم و درد و بدبو شدن دهان با مطب تماس بگیرید.
  • از کشیدن سیگار حداقل تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی دندان خودداری کنید.
  • چنانچه دندانپزشک قبل یا بعد از کشیدن دندان برایتان دارو تجویز کرد حتماً آن را مرتب و منظم مصرف کنید
  • چنانچه سابقه بیماری یا ناراحتی خاصی دارید حتماً قبل از کشیدن به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا تدابیر لازم اندیشیده شود.
  • در کودکان بعلت ماندگاری بی حسی ۴ ـ ۳ ساعت بعد از کشیدن مراقب گاز گرفتگی گونه ولب توسط آنان باشید .

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google

نویسنده : سید مهدی موسوی

علاقه زیادی به نوشتن دارم و در زمینه های مختلفی تولید محتوا انجام میدم که یکی از اونها در زمینه مدیکال می باشد.

پست های اخیر

خطرات غیر منتظره بیماری لثه
در مورد کشیدن دندان چه باید دانست
دندان : نام ها ، انواع و عملکرد
مینای دندان چگونه یک عمر دوام دارد
چگونه بهتر مسواک بزنیم

دسته بندی ها

خدمات VIP

کلینیک دندانپزشکی آرتنوس